خروجی SPSS – مبانی ، نکات و ترفندها


  1. جداول خروجی SPSS
  2. نمودارهای خروجی SPSS
  3. خروجی SPSS به WORD
  4. خروجی SPSS به اکسل
  5. ترفندهای خروجی SPSS
مقدمه خروجی SPSS
در SPSS ، ما معمولاً با 3 پنجره کار می کنیم. 
  1. پنجره ویرایشگر داده SPSS 
  2. پنجره ویرایشگر دستورات SPSS 
  3. پنجره نمایش خروجی SPSS 

آموزشهای قبلی ما در مورد ویرایشگر داده و پنجره های ویرایشگر دستورات بحث کرده اند. بنابراین اکنون به نمایشگر خروجی نگاهی بیندازیم. ما پیشنهاد می کنیم با بارگیری و باز کردن فایل  bank.sav، که قسمتی از آن را در زیر نشان داده ایم، این کار را دنبال کنید.

 

خروجی SPSS – اولین قدم ها

 با باز کردن داده ها، بیایید با اجرای دستور زیر، خروجی ایجاد کنیم.

*Run frequency tables and bar charts on 3 variables.

frequencies educ marit jtype
/barchart
/order variable.

با اجرای این دستور یک پنجره نمایشگر خروجی باز می شود همانطور که در زیر نشان داده شده است.

همانطور که نشان داده شده است، پنجره نمایشگر خروجی SPSS همیشه دارای 2 قسمت اصلی است:

  1. رئوس مطالب خروجی بیشتر برای پیمایش در موارد خروجی شما استفاده می شود.
  2. موارد خروجی واقعی -بیشتر جداول و نمودارها- اغلب برای گزارش دهی به WORD یا Excel صادر می شوند.

در رئوس مطالب خروجی، می توانید موارد خروجی را نیز حذف کنید. SPSS اغلب به مراتب بیشتر از خواسته شما تولید می کند. برای انتخاب چند مورد از کلید ctrl استفاده کنید. یک روش سریعتر برای حذف انتخاب موارد خروجی، اصلاح خروجی است.

شما همچنین می توانید آیتم های خروجی را در طرح جمع بندی کرده و مجددا مرتب کنید اما به نظر من خیلی مفید نیست. بنابراین بیایید به موارد واقعی خروجی برویم. مهمترین آنها جداول و نمودارها هستند، بنابراین ما جداگانه در مورد آنها بحث خواهیم کرد.

خروجی SPSS - جداول

 

 

ما معمولاً می خواهیم برخی از تنظیمات را در جداول خروجی خود ایجاد کنیم. یکی از گزینه های انجام این کار ، کلیک راست روی جدول و انتخاب ویرایش فلش منوی SPSS در پنجره جداگانه است که در زیر نشان داده شده است.

 

پنجره ویرایشگر جدول محوری (نشان داده شده در زیر) به ما امکان می دهد اساساً هر چیزی را در مورد جدول خود تنظیم کنیم.

همانطور که گفته شد، ما شما را توصیه می کنیم، فقط در صورت بروز مشکل از ویرایشگر جدول محوری استفاده کنید. 

یک دلیل این است که شما نمی توانید هر کاری را که در ویرایشگر جدول محوری انجام می دهید، تکرار و دوباره استفاده کنید. و مهمتر اینکه، گزینه های سریع تری وجود دارد که می توانید جداول را با یک حرکت تنظیم کنید. بنابراین بیایید برخی از آن ها را بررسی کنیم.

برچسب های متغیر و ارزش در جداول خروجی

هنگام بازرسی داده های خود، می خواهم نام و برچسب های متغیر را در خروجی خود مشاهده کنم. مقادیر و برچسب های ارزش نیز به همین دلیل است زیرا من می خواهم بدانم که چگونه متغیرهای من کدگذاری شده اند.

با این حال، من می خواهم فقط برچسب ها را در جداول نهایی ببینم و گزارش دهیم. یکی از راه های انجام این کار رفتن به ویرایش گزینه های SPSS Menu فلش و انتخاب برگه خروجی است.

گفتگوی گزینه ها هیچ دکمه جایگذاری ندارد. این موضوع به این دلیل است که دستورات خروجی بسیار نامرتب ایجاد می کند. گزینه بسیار بهتری برای این از منوی خرابکار فقط اجرای دستور زیر است.

*Show only value labels and variable labels in output tables.
set

tnumbers labels
tvars labels.

  1. TVARS مخفف “متغیرهای جدول” است. این چگونگی نمایش متغیرها در جداول را تعیین می کند: نام ها، برچسب ها یا هر دو.
  2. TNUMBERS مخفف “اعداد جدول” است. این چگونگی نمایش مقادیر را در جداول تنظیم می کند: مقادیر، برچسب ها یا هر دو.

اجرای این دستور گزینه بسیار بهتری نسبت به استفاده از منوی فوق الذکر است. پس از انجام این کار، تمام جداول خروجی که اجرا خواهیم کرد فقط برچسب های متغیر و مقدار را نشان می دهند.

الگوهای جدول SPSS

مورد دیگری که من در مورد این جداول دوست ندارم وجود یک ظاهر طراحی شده است: قلم های خاکستری با زمینه های خاکستری. بهترین راه برای رفع این مشکل تنظیم جدول قبل از اجرای هر میز است. در حال دویدن

set tlook ‘C:\Program Files\IBM\SPSS\Statistics\24\Looks\Original.stt’.

این کار را برای من انجام می دهد در رایانه خود، ممکن است به یک مسیر کمی متفاوت نیاز داشته باشید. اگر اکنون توزیع فرکانس خود را مجدداً انجام دهم، همانطور که در زیر نشان داده شده است، بسیار زیبا تر به نظر می رسند.

بنابراین این اصول اصلی در مورد جداول خروجی است. بیایید اکنون به نمودارهای خود رجوع کنیم.

خروجی SPSS – نمودارها

اول از همه، شما می توانید اساساً هر چیزی در مورد نمودارها را در پنجره ویرایشگر نمودار تنظیم کنید. مطابق شکل زیر می توانید یکی را با کلیک راست روی نمودار باز کنید.

همانطور که در زیر نشان داده شده است، یک پنجره ویرایشگر نمودار باز می شود.

به عنوان یک قاعده کلی، فقط در صورت خرابی هر چیز دیگری از ویرایشگر نمودار استفاده کنید.

روش های بهتری برای تنظیم نمودارها از استفاده از پنجره ویرایشگر نمودار وجود دارد. بنابراین بیایید برخی از آن ها را بررسی کنیم.

الگوهای نمودار SPSS

قبل از اجرای هر نمودار ، می توانید با تنظیم الگوی نمودار ، از یک رنگ ، رنگ ، حاشیه ، اندازه و غیره استفاده کنید. روش مناسب برای انجام این کار اجرای مواردی مانند این است

SET CTEMPLATE ‘C:\Program Files\IBM\SPSS\Statistics\24\Looks\sometemplate.sgt’.

پس از انجام این کار، تمام نمودارهای میله ای ما مانند زیر نشان داده شده است. اگر چند الگوی نمودار خوب داشته باشید، این کار چند ثانیه طول می کشد.

SPSS – همه خروجی های WORD

یک روش عالی برای تبدیل خروجی SPSS به WORD ، صادر کردن همه مطالب بیننده خروجی به صورت یکجا است. می توانید این کار را با رفتن به File SPSS Menu Arrow Export انجام دهید همانطور که در زیر نشان داده شده است.

با انتخاب گزینه های زیر ، یک سند WORD حاوی تمام جداول و نمودارهای نمایش داده شده در نمایشگر خروجی شما حاصل می شود. این نقطه شروع ایده آل برای نوشتن گزارش شما است.

از آنجا که می توانید جداول و نمودارها را به صورت دسته ای در SPSS ویرایش کنید – اما نه به صورت WORD – اطمینان حاصل کنید که خروجی شما قبل از تبدیل به همان خوبی است. یک راه عالی برای تنظیم جداول و حذف موارد خروجی ناخواسته ، تغییر حالت خروجی است.

کپی-چسباندن جداول خروجی SPSS به WORD

اگر به تعداد انگشت شماری از موارد خروجی در WORD نیاز دارید ، می توانید فقط آنها را کپی پیست کنید. کلیدهای میانبر ctrl + c و ctrl + v معمولاً هم برای جدول و هم برای نمودار کارایی خوبی دارند. اگر خراب شد ، از کپی مخصوص جدولها مانند تصویر زیر استفاده کنید.

نمودارهای کپی پیوند در WORD نیز همین است: ابتدا ctrl + c را امتحان کنید. اگر این کار نکرد ، نمودار را به صورت تصویری مانند تصویر زیر کپی کنید.

SPSS – همه خروجی ها به اکسل

می توانید تمام محتویات پنجره خروجی خود را – از جمله تمام جدول ها و نمودارها – در یک صفحه به یک صفحه اکسل تبدیل کنید. برای انجام این کار ، به File SPSS Menu Arrow Export رفته و گزینه های نشان داده شده در زیر را انتخاب کنید.

کپی-چسباندن جداول خروجی SPSS در Excel

اگر فقط به دو جدول خروجی در Excel نیاز دارید ، می توانید آنها را با میانبرهای ctrl + c و ctrl + v کپی و پیست کنید. در صورت عدم موفقیت ، از کپی ویژه به عنوان صفحه کار اکسل استفاده کنید ، همانطور که در زیر نشان داده شده است.

ترفندهای خروجی SPSS

کاربران SPSS وقت و تلاش زیادی را برای تنظیم دستی موارد خروجی تلف می کنند. ساده ترین راه برای انجام چنین کارهایی همانند بحث شده ، استفاده از ویرایشگر جدول محوری و پنجره های ویرایشگر نمودار است. ما همچنین پیشنهاد کردیم که فقط در صورت عدم موفقیت همه موارد دیگر ، از این موارد استفاده کنید. بنابراین کدام گزینه های بهتر -و خصوصاً سریعتر- هستند؟

  1. سعی کنید میزها را با رومیزی مرتب کنید. اینها می توانند فونت ها ، حاشیه ها ، رنگ ها ، ترازبندی متن و موارد دیگر را روی یک یا چند جدول اعمال کنند. تا حدودی ، الگوهای جدول می توانند عناصر جدول مانند عنوان و زیرنویس را نیز پنهان کنند.
  2. برای استایل نمودارها ، از الگوهای نمودار استفاده کنید. این موارد همچنین می توانند عناصر نمودار مانند عنوان و برچسب ها را پنهان کنند.
  3. شما می توانید قالب های عددی را اعمال کنید – و از این رو مکان های اعشاری را تعیین کنید – برای انتخاب ستون های جدول ، ردیف ها یا سلول ها با اصلاح خروجی . همچنین می تواند از قالب بندی مشروط – مانند boldface یا مورب – سلول های جدول استفاده کند یا مجموعه ای از موارد خروجی را حذف کند.
  4. با استفاده از OMS می توانید یک یا چند جدول خروجی را به یک مجموعه داده SPSS تبدیل کنید. می توانید این مجموعه داده را در SPSS پردازش کرده و یا آن را به عنوان اکسل یا قالب دیگری ذخیره کنید. استفاده از OMS از منو آسان است. همچنین می تواند مجموعه ای از موارد خروجی را سرکوب کند: هشدارها ، خلاصه های پردازش پرونده و غیره.
  5. با اسکریپت نویسی پایتون می توانید تقریباً هر چیزی را برای یک یا چند مورد خروجی ویرایش کنید. استفاده از این سخت تر است و کندتر از اصلاح خروجی کار می کند. با این حال ، این بسیار بیشتر است. برای مثال ، به همبستگی SPSS در قالب APA مراجعه کنید.
  6. چندین تنظیم جدول می تواند از پسوندهایی که در نسخه های اخیر SPSS با SPSS  ملزومات پایتون نصب شده اند ، انجام شود. اکثر آنها براساس اسکریپت نویسی پایتون است و همانطور که در زیر نشان داده شده است در بخش برنامه های کمکی یافت می شود.

خروجی SPSS – یادداشت های نهایی

درست است ، بنابراین برای معرفی خروجی SPSS انجام می شود. امیدوارم برخی اصول را روشن کنیم. برخی از ترفندهای خروجی ممکن است فقط برای کاربران باتجربه یا حتی متخصص SPSS مناسب باشد. با این حال ، من فکر کردم شما باید حداقل از وجود آنها آگاه باشید. با تشکر برای خواندن