میانگین،در spss چگونه محاسبه میشود؟

نویسنده: Ruben Geert van den Berg براساس Basics

این آموزش نحوه محاسبه میانگین بر روی متغیرهاو مشاهدات را،به صورت ساده اما، درعین حال مطمئن،نشان می دهد. توصیه می کنیم restaurant.sav  رادر طول اموزش بارگیری و بازکنید ، بخشی از ان را در زیر مشاهده کنید.

بررسی سریع داده ها

قبل از محاسبه هر چیزی ، در وهله اول همیشه باید بدانیم که داده های ما چگونه هستند. با پرش از این مرحله ، غالباً نتایج درستی به دست نمی آوریم، که درعرض یک دقیقه ،این موضوع را خواهیم دید.

ابتدا با اجرای دستور زیر، برخی از فراوانی ها را بررسی می کنیم.

* مقادیر داده ها و برچسب های ان را در جداول خروجی نشان دهید.

set tnumbers both.

* بررسی سریع داده ها.

frequencies v1 to v5.

نتیجه

درسته، حالا دو چیز وجود دارد که باید قبل از ادامه کار،نسبت به این دو موضوع، مطمئن گردیم. اولاً، آیا همه متغیرها،دارای طرح کدگذاری مشابهی هستند؟ برای ترتیب بندی مواد غذایی ، اعداد بالاتر (4 یا 5) نشان دهنده نگرش مثبت تر (“خوب” و “بسیار خوب”) می باشند، اما آیا این برای همه متغیرها مناسب است؟ اگر نگاه سریعی به 5 برچسب خود بیندازیم ، می بینیم که این مسئله  صدق می کند.

دوما، آیا کاربرمقادیرگمشده ای دارد؟ یعنی آیا قصد داریم همه مقادیر داده ها را در محاسبات خود بگنجانیم؟ در مورد مثال قبل ، ما این کار را انجام نمی دهیم. باید گزینه 6 (“بدون پاسخ”) را ازکل محاسبات حذف کنیم. این کار را با دستور زیر انجام می دهیم.

 

تنظیمات مقادیر گمشده

*عدد 6 را به عنوان مقدار گمشده کاربر تنظیم کنید.

missing values v1 to v5 (6).
*دوباره بررسی کنید.

frequencies v1 to v5.

نتیجه

محاسبه میانگین برروی متغیرها

خب ، ساده ترین روش محاسبه میانگین بر روی متغیرها در دستور زیر نشان داده شده است. توجه داشته باشید که معمولاً می توانیم نام متغیرهایی را که با فاصله ازهم جدا شده اند را تعیین کنیم، اما به دلایلی عجیب وغریب،در این حالت باید از ویرگول استفاده کنیم.

* محاسبه میانگین برای v1 ، v2 ، v3 ، v4 و v5.

compute happy1 = mean(v1, v2, v3, v4, v5).
execute.

اگر متغیرهای اصلی داده هایمان، نزدیک به هم باشند ، نیازی، به نوشتن تمام نام متغیرنمی باشد.

به جای اینکار، فقط اولین و آخرین حرف متغیرها را وارد می کنیم (که می تواند در پنجره syntax از  variable view ،کپی شود) با TO جدا شده است.

* جایگزین: برای تعیین متغیرها از کلمه کلیدی TO استفاده کنید.

compute happy2 = mean(v1 to v5).
execute.

محاسبات میانگین – مقابله با مقادیر گمشده

اگر خوب به داده هایمان نگاه کنیم ،می بینیم که برخی از پاسخ دهندگان مقادیرگمشده زیادی در v1 تا v5 دارند. به طور پیش فرض ، میانگین برای v1 تا v5 ، در هر حالتی که حداقل یک مشاهده غیر گمشده داشته باشد ،برای ان متغییر،محاسبه می شود. اگر هر پنج مقدار (سیستمی یا کاربر) گمشده باشد ، میانگین را نمی توان محاسبه کرد ، بنابراین همانطور که در داده ها می بینیم ، یک مقدارگمشده سیستمی خواهد بود.

این موضوع کاملاً متداول است که بسیاری از موارد گمشده را،از محاسبات حذف می کنیم. در این مورد ، ساده ترین گزینه استفاده از عملگر نقطه ای می باشد . به عنوان مثال، mean.3 (v1 تا v5) به معنی “محاسبه میانگین v1 تا v5 است اما فقط برای مواردی که حداقل 3 مقدار از دست نرفته (گم نشده) روی متغییرها داشته باشند”. بیایید امتحان کنیم

محاسبه میانگین ها_حذف مواردی که گمشده های زیادی دارند.

* محاسبه میانگین تنها برای مواردی که حداقل 3 مقدار معتبر در v1 تا v5 دارند.

compute happy3 = mean.3(v1 to v5).
execute.

نتیجه

یک روش کلی تر که برای محاسبات پیچیده تر نیز،به کارمی رود ، استفاده از IF است که در زیر نشان داده شده است.

* روش جایگزین برای حذف مواردی که کمتر از 3 مقدار معتبر در v1 تا v5 دارند.

if (nvalid (v1 to v5) >= 3) happy4 = mean(v1 to v5).
execute.

Spss-محاسبه میانگین روی مشاهدات

تا اینجا ما میانگین افقی را محاسبه کردیم: میانگین متغییرها برای هر مشاهده ، به طور جداگانه. حال بیایید میانگین عمودی را محاسبه کنیم: میانگین برای هر متغیر به طور جداگانه.

تا اینجا ما میانگین افقی را محاسبه کردیم: میانگین برای هر متغیر، به طور جداگانه. حال بیایید میانگین عمودی را محاسبه کنیم: میانگین برای هر متغیر به طور جداگانه.ما ابتدا جداول خروجی را با میانگین ایجاد می کنیم و سپس چنین میانگین هایی را به داده های خود اضافه می کنیم.

میانگین برای همه موارد، به راحتی با DESCRIPTIVES مانند

Indescr i pt i ves v1 v2

،به دست می آید

نتیجه

میانگین برای گروه های جداگانه

بنابراین اگر بخواهیم برای پاسخگویان زن و مرد به طور جداگانه میانگین در نظر بگیریم ، چه می کنیم؟یک گزینه SPLIT FILE است اما این روش زحمتی بیش از حد نیاز دارد.یک دستور ساده MEANS، مطابق شکل زیر عمل می کند.

* فقط برچسب های مقادیر (بدون مقدار داده) را در جداول خروجی نشان دهید.

set tnumbers labels.
* گزارش میانگین برای جنسیت های جداگانه.

means v1 v2 by gender/cells means.

نتیجه

SPSS – میانگین ها را به مجموعه داده اضافه کنید

سرانجام، ممکن است گاهی اوقات میانگین های مشاهدات را به عنوان متغییر جدید در داده های خود بخواهید.این روش دراینجا AGGREGATE است همانطور که در زیر نشان داده شده است.

* میانگین v1 را به عنوان متغیر جدید به داده اضافه کنید.

aggregate outfile * mode addvariables
/mean_1 = mean(v1).

اگر می خواهیدمیانگین برای گروه های جداگانه باشد ، یک یا چند متغیر BREAK مانند زیر اضافه کنید. این مثال همچنین نشان می دهد که چگونه برای متغییرهای چندگانه در یک حرکت میانگین را اضافه کنید.

* اضافه کردن میانگین v2 تا v5 برای جنسیت به طور جداگانه به عنوان متغیرهای جدید داده ها.

aggregate outfile * mode addvariables
/break gender
/mean_2 to mean_5 = mean(v2 to v5).

نتیجه

توجه داشته باشید که ما بعد ازاجرای

runningmeans v2 by  gender

 

این میانگین ها(روی v2، به طور جداگانه برای جنسیت ها)در خروجی میبینیم.

خب. این تقریباً تمام آن چیزیست که می توانیم راجع میانگین، در SPSS،به آن فکر کنیم. چنانچه هرسوال یا نظری داشتید ، لطفاً نظرتان را در زیر بنویسید.