مقدمه دستورنویسی SPSS

دستورات SPSS زبانی است که حاوی دستورالعمل هایی برای تجزیه و تحلیل و ویرایش داده ها و سایر دستورات SPSS می باشد.

چگونه دستورات SPSS را پیست کنیم؟

چگونه دستورات SPSS را اجرا کنیم؟

نوشتن دستور ساده تر

چگونه دستورات SPSS بدست آوریم؟

چرا از دستورنویسی SPSS استفاده می شود؟

کاربران SPSS که مستقیماً از منو کار می کنند، در واقع نمی توانند دستوری را که اجرا می کنند ببینند. این یک کار وحشتناکه و ما در عرض یک دقیقه دلیل آن را توضیح خواهیم داد. بنابراین، بیایید داده های  bank.sav را که بخشی در زیر نشان داده شده بارگیری و باز کنیم و وارد آن شویم.


چگونه دستورات SPSS را پیست کنیم؟

حال بیایید فرض کنیم من می خواهم از درصد پاسخ دهندگان زن و مرد اطلاعی کسب کنم. من می توانم ابتدا به قسمت Analyze آمار توصیفی  Frequences بروم که در زیر نشان داده شده است.

اکنون جنسیت را به جعبه متغیر منتقل می کنم و همچنین می خواهم نمودار میله ای را نیز درخواست کنم.

حالا کلیک بر روی Ok ممکن است کار واضحی به نظر برسد. با این حال، یک ایده بسیار بهتر، کلیک کردن روی دکمه Paste است. با انجام این کار، یک پنجره SPSS جدید باز می شود که به Syntax Editor معروف است. این نماد نارنجی در گوشه بالا سمت چپ آن را نشان می دهد.

Syntax Editor شامل یک دستور FREQUENCIES می باشد که دستورالعمل هایی را که ما به SPSS داده ایم، نشان می دهد. با این حال، ما توزیع فراوانی و نمودار میله ای را که درخواست کرده ایم، نمی بینیم. دلیل این امر این است که ما هنوز باید دستوری را که ایجاد کردیم اجرا کنیم.

 

 

چگونه دستورات SPSS را اجرا کنیم؟

ساده ترین راه برای اجرای دستورات انتخاب خط های دستور است که می خواهید اجرا کنید و روی نماد “اجرای انتخاب” در نوار ابزار خود کلیک کنید.

یک راه سریعتر برای اجرای دستور، استفاده از چندین کلید میانبر است، به ویژه:

  1. F2 برای انتخاب دستوری که نشانگر ماوس در آن قرار دارد.
  2. Ctrl + a برای انتخاب همه دستورات.
  3. Ctrl + r برای اجرای تمام دستورات انتخاب شده.

بنابراین بیایید اکنون دستور جایگذاری شده خود را اجرا کنیم. با انجام این کار، یک پنجره جدید باز می شود که شامل جدول فراوانی و نمودار میله ای  است. این یک پنجره خروجی است که در آموزش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

چگونه دستورات SPSS بدست آوریم؟

 

روش درست برای انجام هر کار در SPSS -ویرایش و تجزیه و تحلیل داده ها، ایجاد جداول و نمودارها و موارد دیگر-  اجرای دستورات است. بنابراین چگونه دستورات را دریافت کنیم؟ در ابتدا، با استفاده از دکمه Paste از منوها، دستور به پنجره SYNTAX شما اضافه می شود. اگر هنوز یک پنجره دستورنویسی باز ندارید، یک پنجره برای شما باز می شود. گزینه های زیر برای باز کردن یک پنجره دستورنویسی هستند

  1. با استفاده از دکمه Paste از منوها
  2. یک فایل دستورنویسی را در پنجره Data Editor بکشید و رها کنید(در زیر نشان داده شده است)
  3. با کلیک بر روی نماد نوار ابزار New Syntax
  4. هدایت بهFile SPSS Menu Arrow New SPSS Menu Arrow Syntax.

اگر پنجره دستورنویسی باز دارید، هنوز به دستورنویسی واقعی نیاز دارید. موارد زیر گزینه های بدست آوردن دستورات مورد نیاز شماست

  1. از دکمه Paste از فهرست SPSS استفاده کنید
  2. نحو کپی پیست را از آموزشهای ما، تالارهای گفتگوی آنلاین و جاهای دیگر تهیه کنید
  3. دستورات مورد نیاز خود را در پنجره کدنویسی تایپ کنید

در حال حاضر، تایپ کردن دستور ممکن است کاری دیوانه کننده به نظر برسد. با این حال، تایپ کردن دستور بسیار ساده تر از آن است که به نظر می رسد زیرا تمرین و تکرار آن می تواند به طرز چشمگیری کار را برای شما ساده کند.

نوشتن دستور ساده تر

دستوری که ما از فهرست انتخاب کرده ایم این است:

FREQUENCIES VARIABLES=gender

/BARCHART FREQ
/ORDER=ANALYSIS.

اکنون نوشتن همه آن به صورت دستی کار زیادی است. با این وجود، در صورت اجرا، نتایج دقیقاً مشابهی را بدست خواهیم آورد:

frequencies gender
/barchart.

فقط تایپ و اجرای این کار بسیار سریعتر و آسان تر از کلیک کردن روی همه گزینه های منو است. بنابراین اگر می خواهید با SPSS خوب و سریع واقعی بدست آورید، دستورنویسی کوتاه را یاد بگیرید. این کار به برخی از تمرینات نیاز دارد اما در طولانی مدت باعث صرفه جویی در وقت و تلاش شما خواهد شد.

فایلهای دستورنویسی SPSS

اکنون می توانیم با رفتن به File و Save as تمام محتویات Syntax Editor خود را به عنوان یک فایل دستورنویسی ذخیره کنیم. می توانید آن را با SPSS یا ویرایشگر متنی مانند Notepad ++ باز ، ویرایش و ذخیره کنید. هنگام ذخیره دستورات در نسخه های جدیدتر SPSS ، چیزی مانند

* Encoding: UTF-8.

ممکن است اضافه شود. مشکلی وجود ندارد، اجازه دهید انجام شود. این برای شما نیست، بلکه، نوعی “یادداشت برای خود” از SPSS است.

چرا دستورنویسی SPSS استفاده می شود؟

بهترین روش SPSS انجام همه کارها با دستورنویسی است. برخی از دلایل آن این است.

  1. اگر اشتباهی مرتکب شده اید -برای همه اتفاق می افتد- می توانید آن را تصحیح کنید و فقط در چند ثانیه همه کارهایی را انجام دهید را مجدد داشته باشید.
  2. شما سریعتر از منو کار خواهید کرد و هرگز مجبور نیستید کارها را دو بار انجام دهید.
  3. برخی از بهترین ترفندهای SPSS و صرفه جویی در وقت فقط به صورت دستوری در دسترس هستند.

بنابراین بگویید آیا میخواهید که وقتی 10 جدول و نمودار را اجرا می کنید و سپس متوجه می شوید که باید تمام پاسخ دهندگان شاغل در IT را فیلتر میکردید. اکنون باید همه چیز را از نو شروع کنید: پاسخ دهندگان ناخواسته را بردارید و دوباره از طریق همان منوها و گفتگوها راه خود را کلیک کنید …

به نظر یک ایده وحشتناک است. اینطور نیست؟

متأسفانه، می بینم که دانش پژوهان مجبورند در خیلی از موارد کارهای  SPSS را دوباره انجام دهند. کار نکردن با دستورنویسی واقعاً بدترین روش کار با SPSS است.

بنابراین بگویید من آن 10 جدول و نمودار را اجرا می کنم و تمام دستورات  را ذخیره کردم. سپس متوجه شدم که باید تمام پاسخ دهندگانی را که در IT کار می کنند فیلتر می کردم. خوب. مشکلی نیست فقط اضافه می کنم SELECT IF (jtype <> 3)

به بالای دستورات من بروید و همه جداول و نمودارها را با یک حرکت مجدداً انجام دهید. با تشکر برای مطالعه این متن.